Producten en diensten lijken meer en meer op elkaar. En ook tussen bedrijven is vaak weinig verschil te zien. Dat maakt veel ondernemers een beetje zenuwachtig, zeker in deze tijden van snelle en permanente verandering. Want hoe moet het nu?
Hoe kunnen we eruit springen? Hoe kunnen we meer waarde bieden? Hoe trekken we morgen enkel nog de beste klanten aan? Hoe gooien we het roer om zonder averij op te lopen? Hoe trekken we de juiste medewerkers aan? En hoe houden we ze?
Kortom hoe kunnen wij met ons bedrijf nog het verschil maken? Als we op deze vraag kunnen antwoorden, hebben we meteen het antwoord op al die andere vragen.
En hiervoor gaat Marc Neyrinck zorgen. Hij is de oprichter van Add Business, Marketing Expert Universiteit Antwerpen IAMS, Bachelor in Marketing & Communicatie. Op een no-nonses en creatieve manier inspireert hij organisaties en professionals tot meer resultaat.
Boomsesteenweg 31, 2627 Schelle
DNA SESSIE:
HOE MAAK IK ALS KMO HET VERSCHIL?
(26/10/2022 San Marco Village)
Spreker: Marc Neyrinck - Marc.neyrinck@addbusiness.be - 0478.52.04.82
Woensdag 26 oktober 2022 waren we met onze club weer te gast bij San Marco Village aan de Boomsesteenweg in Schelle. Op de agenda stond als spreker deze keer Marc Neyrinck van Add Business.
Marc is al jaren actief in het onderzoek naar de ideale formule om als bedrijf op een praktische manier sterk uit de hoek te komen. Op de vraag waarom je denkt dat jouw bedrijf beter is dan de concurrentie, krijgen we vaak antwoorden als ‘ik heb betere producten’. Maar wat als er een concurrent een even goed product maakt maar onder jouw prijs duikt? Ofwel ‘wij leveren goede service’. Dat is logisch en dat beweert iedereen. Maar hoe maak jij dan het verschil in een wereld van gelijkaardigheid en met bovendien een snelle veranderende omgeving?
En hoe vaak komt het bij ondernemers en KMO’s niet voor dat ze sommige van hun klanten helemaal niet zo leuk vinden, maar dat zij hen zo moet blijven verzorgen omdat ze zo groot zijn? Of dat een KMO gewoon elke opportuniteit meepakt om maar meer omzet te halen? Geen gezonde basis om een bedrijf uit te bouwen waar je graag én goed kan werken. En waar mensen graag willen blijven werken.
Om te weten hoe het dan wel kan, is het belangrijk naar een dieper niveau af te dalen: het DNA van jouw bedrijf, van jou en van je medewerkers. Als je dat kan bepalen en dat op alle niveau’s kan stroomlijnen, kan je vanuit dat inzicht actief naar jouw doelpubliek stappen en echt het verschil maken.
Wat is je DNA? - Je DNA bepalen is niet eenvoudig. Hiervoor gaat addbusiness aan de slag door met alle betrokkenen van het bedrijf in gesprek te gaan en middels enkele schijnbaar eenvoudige, maar eigenlijk heel diepgaande oefeningen alle medewerkers aan te zetten tot doordacht nadenken in een combinatie met intuïtief aanvoelen, om zodoende antwoorden te generen.
De DNA discovery aanpak helpt de organisatie om de sfeer van je bedrijf te bepalen, welke beloftes je wil en kan doen, welkde de beste omschrijving is van jouw bedrijfs-dna, welke klanten het beste bij jou passen, wat het dna is van de medewerker en welke de onderscheidende propositie is die kan vodoen aan die ideale klanten. Daarover ga je met elkaar in gesprek waarbij addbusiness alles noteert en in elke sessie de output aftoetst tot er consensus is bij iedereen. Na enkele sessies wordt de uiteindelijke versie stilaan zichtbaar. Met je ganse team worden deze conclusies kritisch besproken tot je tot dna statements komt over de organisatie, de klanten, de medewerkers en de waardepositie. Ieder woord wordt gewikt en gewogen tot het ‘past’ voor iedereen. We krijgen een conclusie waarbij iedereen zich erg betrokken voelt.
De methiode werkt – Addbusiness helpt om de definitieve dna te definiëren en zet dit om in een dna-boek dat dient als basis voor verdere acties. Dat deze aanpak ook werkt, werd toegelicht door Halito!, één van de klanten van Addbusiness. Halito! Is actief in de evenementenbranche. Zij ontwikkelt een softwareoplossing om de ganse organisatie en communicatie van zo’n event te beheren. Raf Van Den Plas van Halito! vertelde dat zij nu perfect weten wie hun doelgroep is. En door die focus te nemen, worden ze sterker en sterker om die doelgroep perfect te verzorgen. Ze vertellen geïnteresseerde bedrijven eerlijk of zij passen in hun doelgroep. Ze verwijzen klanten vaak door. Met als gevolg dat ze zich perfect kunnen focussen. Het is een sneeuwbaleffect van groei in het voor hen ideale marktsegment. Klanten voelen het enthousiasme, zien de vakkennis en gaan mee. Het is geen verhaal meer van producten of diensten verkopen. Het gaat erom om voor die klanten meerwaarde te realiseren in hun context, een team met hen te worden om de gewenste resultaten samen neer te zetten.
Het was een boeiend en leerrijk betoog. De afwezigen hadden weer ongelijk.
Niet-lid
Hygimasters
Niet-lid
Publicist
Johnny Crijns
Wima Bowling
Emy Belis
Business Relations Manager
Auto Natie Group
Jan Bergmans
Advocatenkantoor Bergmans
Jean-Pierre Bodson
Operations Manager Belgium
Lunatech Belgium SRL
Daniël Breugelmans
Voorzitter
A12 Business Club
Hans D'haene
Niet-lid
Kia Vermant Mechelen // V-Automotive
Netty de Cocq
Senior Account Manager
Taxshelter.be
Kenneth De Decker
Niet-lid
Loop'd - Ageré
Marina De Groof
DGI
Wilfried Deferme
Zaakvoerder
Freewheel Productions
Johan Dillen
Penningmeester
A12 Business Club vzw
Geert Huysegoms
Account Manager
Taxshelter.be
Hans Ivens
Niet-lid
Deloitte Private
Karen Jacobs
Senior Recruitment Consultant - Executive Search
Rialto Recruitment nv
Davy Jacops
Zaakvoerder
SwingIT
Flor Keveryn
Erelid
Marc Mahieu
Sales representative
Hygimasters
Freddy Michiels
Organisator A12 Business Club
Publicist
Patricia Peeters
Directieattaché
GROUP S
Annelies Podevyn
Niet-lid
Dehandschutter & Podevyn
Frederic Rosiers
Niet-lid
FORUM ADVOCATEN
Luc Sachteleben
Managing Director
BOX
Geert Siebens
Niet-lid
Siebens spoorbouw
Gerrit Snel
Business Development Manager
INK bv
Steven Truyens
Niet-lid
Sato Nashide
Raf Van Den Plas
Process manager
Halito!
Paul Van der Auwera
Flanders Designers
Patrick Van der Avert
Niet-lid
Atradius Crédito y Caución SA de Seguros y Reaseguros
Gérald van der Plancken
Niet-lid
Media-Architect
Erwin Van Meer
Sales Manager
May Courier International
Roeland Vereecken
Senior legal manager
Grant Thornton
Ria Verlaet
Vastgoedconsultant
Abricasa - Vastgoed voor generaties
Martine Wynants
Niet-lid
EMWAY Graphic Solutions